Filmek Főoldal TV műsor DVD / Blu-ray Filmek Színészek Rendezők Fórumok Képek Díjak Mozi
film
 
Bejelentkezés
E-mail:
Jelszó:
Megjegyezzelek?
Regisztráció
Elfelejtett jelszó

Regisztrálj és nyerj
DVD-t, vagy mozijegyet!

Keress

Részletes keresés

Mozibemutatók
2024-05-02
A boldogság ügynöke
A kaszkadőr
Az elátkozott Queen Mary
Milli Vanilli: Az évszázad botránya
Végtelen rozsmezők

2024-04-26
Anselm

2024-04-25
Abigail
Challengers
Emma és Eddie: A képen kívül
Exhibition: Van Gogh és Japán
Maga a pokol
Robotálmok
Spy x Family Code: White

2024-04-18
Bolero
Bonus Trip
Elszáradt füvekről
Mentawai, egy elfeledett ősi kultúra
Micimackó: Vér és méz 2.
Polgárháború
Származás
Szunnyadó vérebek
Vörös szobák

További mozibemutatók

DVD / Blu-ray premierek
A Profi *A klasszikus film* *Dupla borítós kiadás és booklet* (Blu-ray)

További DVD premierek
További Blu-ray premierek

Hamarosan a TV-ben
Ő a szerelem
- HBO, 04:33
Gépállat SC
- Mozi+, 05:00
Záróakkord
- SuperTV2, 05:30
A kifutópálya
- Filmbox Extra HD, 05:45
Bajkeverő majom
- Minimax, 06:00

Teljes tévéműsor

Szülinaposok
James LeGros (62)
Sally Hawkins (48)
Anna Chancellor (59)
Kevin McNally (68)
Arielle Dombasle (69)

További szülinaposok

Legfrissebb fórumok
Dolgok, amik nagyon idegesítenek
Fogadóóra
Mire gondolsz most?
Viccek! - Ha van Valakinek egy jó vicce, vagy poénja, akkor azt itt elmondhatja!
2022-es választás

További fórumok

Utoljára értékeltétek
Aladdin aaaaa
David Cronenberg aaaaa

 

Fórum - A szakács, a tolvaj, a feleség és a szeretője - Vélemények

Ahhoz, hogy hozzá tudj szólni a fórumokhoz, be kell jelentkezned, vagy regisztrálnod itt!

1 2 3 4 5
140. Norbii92 (2023-10-12 16:39.22) aaaaa
1984-ben az amerikai cenzorok fejüket vakarták az Indiana Jones és a végzet temploma láttán, mivel a családoknak szánt kalandfilm túl erősre sikeredett, ezért kitalálták egy új kategóriát, mely 13 éven aluliaknak szülői felügyelet mellett ajánlotta a film megtekintését. Alig öt évvel később a tengerentúlról új mozi érkezett, mely ismét megdolgoztatta őket. Bár a cenzorok pontosan tudták, mi jár egy kivillanó mellbimbóért vagy egy túl véresen megjelenített lövésért, de nem tudtak mit kezdeni a kannibalizmussal, az állati ürülék elfogyasztásával vagy a gyermekkínzással. Peter Greenaway filmje, A szakács, a tolvaj, a feleség és a szeretője alapjában rengette meg az addig szilárd talapzaton nyugvó cenzúrakategóriákat, így a döntéshozók a produkció kedvéért létrehozták az NC-17 kategóriát, ezzel mentve meg a filmet a halálos X besorolástól, melyet főleg a pornónak tartottak fenn.
Ez egy kissé erős bevezetőnek tűnhet, amely csak valamilyen undorító filmet sejtethet, pedig szimplán érdekességképp írtam le. A szakács, a tolvaj, a feleség és a szeretője inkább egy szimbólumokba csomagolt erkölcsi tanmese, lenyűgöző barokkos díszletekkel és kiváló színészi alakításokkal megspékelve! Utóbbiak közt van a nemrég elhunyt Michael Gambon is, kinek tiszteletére tekintettem meg a filmet. Azt olvastam, hogy filmes pályának egyik legkiemelkedőbb alakítását nyújtotta Albert Spica szerepében, így nem is volt kérdés hogy mit nézek meg tőle. Kétszer is megnéztem, mégis nagyon sokat gondolkodtam, hogy írjak-e róla.
Innentől kezdve a film minden egyes jelenetét s képkockáját elemezni lehetne, de ez fölösleges. A szakács, a tolvaj, a feleség és a szeretője egy erősen szatirikus dráma. Peter Greenaway egyszerre állítja szembe benne a konyhaművészetet az élvezetekkel, és egyszerre akar sokkolni is. Alig néhány helyen játszódó audiovizuális orgia. A fő helyszín az étterem, ahol minden festményszerűen van elrendezve, a színek erőteljesek (a wc-n a fehér, az étteremben a piros, a konyhában a zöld, az utcán pedig a kék szín dominál, mindegy hol jár Georgina mindig olyan színű ruhában és olyan színű cigarettával van jelen az adott helyen), a szereplők viselkedésükkel tökéletesen leírják jellemüket, a kamera mintha festményt szemlélnénk oldalazva halad tovább, a zene pedig szinte belém égett annyira hatásos és jó. Míg a befejezése a filmtörténelem egyik legundorítóbb ugyanakkor kétségkívül leghatásosabb jelenete! Tökéletesen keretbe foglalja a cselekményt és levonja a tanulságot. Briliáns színészek, párbeszédek, fényképezés, díszletek, zene, mégsem tudom nyugodt szívvel ajánlani. Sokak számára nehezen befogadható lehet a film, ami bár nem egy tökéletes alkotás, nekem mégis nagyon tetszett. 5*


139. VAL P (2023-01-05 02:27.43) aaaaa
Greenaway színháza ezúttal egy etikettmániás gengszter éttermébe költözik. Az illemtant kizárólag másokra érvényesnek tartó dromedár a sleppjével vonul be esténként kedvenc, a közelmúltban einstandolt gyomorgyönyördéjébe a kedélyeken borzongorázni. Míg a mézeskalács édességétől a lehető legmesszebb tartózkodó konyhában sütik már a rántott békát, antihősünk, Spica ordít, mint a szamár, fittyet hány a legelemibb viselkedési normákra – kioktatóan aláz porba válogatás nélkül bárkit. (Franciásan affektáljon szervírozás közben a séf, fröcsögi, de abban, hogy neki kilóg a szájából az angolosan távozó kapanyél, nem lel hibát.)
A jobbján szenvedő nején is nagy boldogsággal köszörüli gasztroköltemények után sóvárgó nyelvét. Csoda-e, ha Mrs. Céltábla a budoárban keres menedéket dúvad ura elől? Ahol csakhamar csatlakozik hozzá egy különc könyvmoly, a flamand vagy a spanyol barokkot idézően cicomás ételkimérés egyik törzsvendége, aki még a ’Perzsa levelek’-et is röptében… S mert a vécéromantika beteljesületlenül is magasabbra korbácsolja vágyaik hullámait, pásztorperceket töltenek el a cipók és péksütemények raktárában, felejthetetlent enyelegnek a felaggatott fácánok tollainak takarásában.
Greenaway sokszínű vízióját a metaforikusra festett terekkel árnyalja a legsejtelmesebben, de a már említett barokkos túlburjánzás az étekkreálmányoktól a tekergőző féreghadtestekig, a „sapkásan” felszolgált eleganciától a rothadó pusztulatig is rendesen növeli erejét, komplexitását. Az ezúttal is pokolian sötét képi világot kínáló rendezőről első blikkre nekem az ugrik be, hogy imádja sokkolni a nézőit. De nem zsigerbizergátor rémtörténetekkel csikar ki undort, szégyent, megvetést, nem is azzal, hogy idegborzoló szituációkba pöccinti szereplőit. ’A szakács’-ban, mint életműve nagy részében, teátrális mozdulatokkal ugyan, de a maga nyers valójában mutatja be érzéketlen, csodállatias haláltáncunkat: tehetetlen birkák és őrjöngő ordasok egymásba kapaszkodásának unalomig ismert koreográfiáját.



138. Entersp (2016-12-26 16:37.52) aaaaa
Ez nagyon rossz volt. Nem érdekelt, hogy P.G. mit akart ezzel átadni, soha többet nem akarom látni. Menet közben az egy csillagon is gondolkoztam, főleg a gyerek kornyikálása közben.
Bármi jót hallottam erről a filmről, nem enyhít a gyötrelmen egy kicsit sem (szóval, akinek tetszett, az sem tudta megmagyarázni...).


137. Vbacs (2014-08-12 11:07.49) aaaaa
SPOILERVESZÉLY
Peter Greenaway filmjei azért igazi csemegék a közönségnek, mert annyi, de annyi úton-módon meg lehet őket közelíteni.
Vitathatatlanul ott áll ennek a férfinek a neve a művészfilmes rendezők dicsőségfalán. És nem csak azért, mert annyira szeret kívül állni és görbetükröt mutatni bármilyen filmbe is fog, hanem mert ő még ennél is eggyel mélyebbre megy. Megkavarja az adott kor filmkészítési trendjeit, stílusát és a maga képére formálja. A rajzoló szerződése is ilyen volt, a barokk kort imitáló, de egyébként kritikával fűszerezett nyomozati filmjével. Most pedig a lelki terrort és egy megcsalástörténetet ötvöz a kulináris és szexuális élvezetekkel, mindezt szintúgy kicsit barokkosan, színpadi dráma külalakkal.
Csodálatos a dramaturgiai és szerkezeti megoldásai eme alkotásnak. A zömében vízszintes kameramozgás, ahogy áttűnik a díszletek között egyszerűen fantasztikus. Ennek nem titkolt szándéka volt a színpadi atmoszféra megteremtése. A színek használata pedig sokban fokozta az élményt. A vörös étterem, a hófehér mosdó, az étterem kék jelzése a külső színben és a zöld konyha, de alapjába véve a sötétség uralkodik. Úgy tűnik, mintha a világítás nem lenne megfelelő, egyedül a WC-ben, ahol a film fő fordulópontja történt, pedig nem volt itt hiba, mindennek oka volt.
Ez a film egy folyamatábra. Az étel folyamata, annak útja az emberben, aminek a végpontja a toilet, és egy szerelmi történet tragikus útja, amit az előző étel-folyamattal a végén összekötnek egyfajta kannibalisztikus módon. A két élvezetet sokszor kötik össze, az ókori Rómában is a társasági élet központjában voltak.

Dramaturgiát tekintve sem kezdő rendezővel van dolgunk. Nagyon jól látható a szereplők fejlődésének folyamata. A kegyetlen és despotikus Albert szinte végigpofázza a filmet, mondhat bármit, viselkedhet bárhogy, mert megteheti. Sokáig alig, vagy éppen senki sem szólal meg rajta kívül. De ahogy elnyomott, és buja felesége visszabeszél neki, bukásra van ítélve Mr. Spica, Georgina pedig erőre kap és inkább a szeretőt választja, akivel el is szöknek. Igaz még így sem lesz happy end. Ennek következménye lesz a sokkoló katarzis, a kannibál jelenet, ahol a kissé idegbeteg főnökkel megetetik a bosszúálló szereplők "amit főzött".
Gyönyörű, művészi, szexi, és iszonyatosan beteg. Nem kisebb színészekkel, mint a fergeteges Michael Gambon, az isteni Helen Mirren, és érdekességképpen az ekkor még kis, vagy statiszta szerepben tündöklő, de ma már Neveknek számító Tim Roth, Ciarán Hinds, vagy Alex Kingston (bizony, ott volt).
Élmény volt, azért nem adok rá 5-öst, mert nem teljesen az én ízlésem volt a film, de ér annyit.


136. Mozsika (2013-06-27 19:40.44) aaaaa
Eddig én nem láttam semmit sem Peter Greenawaytől. Ez az első filmje, ami után kedvet is kaptam a továbbiakra.
Mert már az első perctől kezdve megragadott. És hogy mi volt az ? Nem tudom... valami megfoghatatlan, valami megmagyarázhatatlan. Valami ami vonzott mint a mágnes. Talán Albert Spica ripacs karaktere , a durva ábrázolásmód és a jól megválasztott zenei aláfestések.
A történet finoman beteges. Pont annyira, hogy ne legyen egy Nekromantik.. az ilyen filmekért odavagyok. Adott egy bunkó állat étteremvezető, akit a felesége meg-megcsal. És már a hűtlenséges jelenetek is élesek voltak mint a kés ( gondolok a WC-re). A befejezés tette fel rá a koronát. Feszült volt és izgalmas. Összességében nagyon jól sikerült a film. Külön jó pont a festményekért a falon és az egyediségért, azért a stílusért, amit egyenlőre nem tudok mihez/kihez kötni.
Egyedi... és művész. Ilyen egy jó film.


135. Randal (2013-01-13 16:12.36) aaaaa - (válasz Azmar 134. hozzászólására)
Amiket írok kezeld némi fenntartással, évek óta láttam utoljára.

Mivel posztmodern film, mindenben a következetlenség, a filmes szabályok hajlékony használata, és egyfajta káosz figyelhető meg.

A színek - Greenaway angol barokk rendező, tehát dominál a vörös és a hasonló élénk színek, illetve a konyha inkább pasztell színekkel operál a kontraszt miatt. Itt egy posztmodern jegy, hogy a ruhák színe egyik beállításról a másikra megváltozhat (amikor a nőci egyszer bemegy a fürdőszobába, vörösről fehérre vált a ruhája, vagy fordítva, valami ilyesmi).

A terek barokkosan túlzsúfolt kompozíciókkal épülnek fel, telített keretet alkalmaz (sok kompozíciós elem egy kereten belül), jellemzően többteres (előtérben és háttérben is történik valami), és gyakorlatilag végig díszlet jellegű beltéri felvételekből áll. És igen, hogy mindez hatásosabb legyen, jellemzően totálokban mutatja be őket.

A kameramozgásokra nem emlékszem, de a Greenaway filmek általában hosszabb beállításokkal dolgoznak lassú kameramozgás mellett. Ha jól emlékszem a kamerakezelés ebben a filmben konvencionálisabb, nekem legalábbis nem rémlik, hogy extrém kamerakezelés jellemezné a képiséget.


134. Azmar (2013-01-13 14:41.13)  
színek használata, kameramozgások, terek (a totál dominanciája) Valaki tudna irni nekem valamelyikrol ezek kozul? Sokat segitene.


133. Lilllllibulllli (2012-01-19 22:30.46) aaaaa
mint egy festmény, pontosabban több. Arcimboldo. Vagy valami németalföldi. az étteremben a kép ~ a Tulp doktor anatómiája. érdekes


132. Lilllllibulllli (2012-01-19 22:05.41) aaaaa
Nem egy könnyű film. Michael Gambon meg mindenféle díjesőt érdemelt volna, nem lehet egyszerű egy ilyen elmebeteget eljátszani.


131. GyermeklakĂłbizottsĂĄg (2011-02-16 16:55.33) aaaaa - (válasz Sokdudu 130. hozzászólására)
Az egyik Emmanuelben is a repülőgép 00- jában volt hasonló, elnézést a stáblistától, OFF!


130. Sokdudu (2011-02-16 16:51.07) aaaaa - (válasz GyermeklakĂłbizottsĂĄg 129. hozzászólására)
Nekem ez eszemben se jutott. Gigi és Jerzy nem okoznak nekem magasröptű gondolatokat :D Éva is csak addig, amíg meg nem szólal. :P


129. GyermeklakĂłbizottsĂĄg (2011-02-14 05:14.13) aaaaa - (válasz Sokdudu 104. hozzászólására)
Való világ ban Jerzy és Gigi klotyó jelenete coitus nélküli remakeje ennek, micsoda coulumbség! Gondolom, ők ezt a filmet enyhe kifejezés, hogy nem ismerik.


128. GyermeklakĂłbizottsĂĄg (2010-11-19 06:52.24) aaaaa - (válasz Sokdudu 127. hozzászólására)
Én is gondoltam, csak a pontszám nem stimmt.


127. Sokdudu (2010-11-18 17:57.52) aaaaa - (válasz GyermeklakĂłbizottsĂĄg 126. hozzászólására)
Felfogás, csak szamuráj tapintatos :)


126. GyermeklakĂłbizottsĂĄg (2010-11-18 17:32.02) aaaaa - (válasz Sokdudu 117. hozzászólására)
Nekem van problémám, csak az utolsó tanácsodat nem fogadom meg, hanem az a problémám, hogy mit rövídit a felf..., a pontok száma megegyezik a betűk számával? Előre is köszönöm a felvilágosítást.


125. Sokdudu (2010-11-18 15:46.35) aaaaa - (válasz Anren 124. hozzászólására)
És ezt ki nem fogadja el? :D ez tipikusan olyan film, vkinek bejön vkinek nem, oszt ennyi.:D én megindokoltam miért tetszett, te meg h miért nem, akinek innentől fogva poblémája van, az nyaljon kukit :P


124. Anren (2010-11-18 11:09.41)   - (válasz Anren 123. hozzászólására)
mielőtt megint besír valaki
n-e-k-e-m nem mer tetszeni
és enyhén betegnek tartom
ennyi


123. Anren (2010-11-18 11:08.30)   - (válasz Sokdudu 122. hozzászólására)
nekem nem tetszik a túlzott szexista megközelítése


122. Sokdudu (2010-11-18 11:07.01) aaaaa - (válasz Anren 121. hozzászólására)
Most ezekkel a hozzászólásokkal mi a baj?


121. Anren (2010-11-18 10:18.57)   - (válasz Randal 120. hozzászólására)
nem
egyszerűen nem hiszem el, amit néha itt olvasok

kész


120. Randal (2010-11-18 10:17.02) aaaaa - (válasz Anren 119. hozzászólására)
Mármint az enyém? :D


119. Anren (2010-11-18 10:10.49)  
hát ez itt alul a no comment kategória
már sorry


118. Randal (2010-11-18 09:46.36) aaaaa
Olyan szívesen belebonyolódnék, de sajnos semmi kedvem hozzá :)


117. Sokdudu (2010-11-18 08:05.25) aaaaa - (válasz Az utolso szamuráj 115. hozzászólására)
Sok ember csak szimplán nem bírja befogadni ha a képébe vágják, hogy ő milyen :) Vagy felf...beli problémák vannak,ahogy írtad is...:D


116. GyermeklakĂłbizottsĂĄg (2010-11-18 07:32.47) aaaaa
Köszönet Sokdudu és Az utolsó szamuráj részletes elemző munkáiért, melyek közelebb visznek ehhez a zseni rendezőhöz.


115. Az utolso szamuráj (2010-11-18 00:29.41) aaaaa
Nomost Peter Greenaway lehet szeretni avagy utálni,de a filmművészet mai állása szerint akkor is az egyik legnagyobb alakja.A pasi zseni,ráadásul némileg undok , saját ténykedését-filmgyártás-halottnak mondja ,és sokan esetleg művészieskedőnek tartják,de majdcsak lecserélik azt az okkulárét:))
Képzőművészetet tanult,és ez minden filmjében bizony meglátszik.Vágó is volt több mint egy évtizedig,aztán rövidfilmekben utazott.Sok híres mozija van,amiben megegyeznek,a barokk vonal nagyon-nagyon toppon van bennük.P.G. filmjeiben ezen kívül még fontos szerepet ad a társművészeteknek,ugymint színház, festészet, zene. Mint minden művésznek,neki is meg kell küzdeni azzal,műveit baromságnak tartja az emberiség egy része, azok tartalmát belemagyarázásnak,formanyelvét meg hínáros rózsaszín mangalicafüstnek,sebaj.Az én meglátásom az volt mindig is a művészettel kapcsolatban,hogy igenis törjön át korlátokat és nézzen be a senki földjére,mert mindig ugyanazt bambulni..nem az én világom.Kell az új,a más,az egyedi,a fura,az esetleg meghökkentő ,torz avagy polgárpukkasztó,egyrészt azért,mert a világ-és azt azt uralni vágyó ember- önmaga ilyen,így tehát nem hazudik bármely alkotó,igen,dugunk,baszunk,vizelünk,szarunk,a nők menstruálnak ,a férfiak szeretik ha ondójuk a szájukon csattan ,ölünk sajnos,izzadunk meg egyebek,tehát testünk és életünk árnyoldalának ábrázolása beleférjen már,másrészt ezen darabok legalább értékeket próbállnak közvetíteni,szemben egy közönségbarát agyonsztárolt vacakkal,tisztelet a kivételnek persze.Erre vagy nyitott valaki,vagy nem:az eszközök persze ahogy ábrázolják őket,lehet vita tárgya.
De majd jön a trágár beszédek elleni,fórumangyal,aki szerint a művészet csak fennkölt lehet,csak szépet ábrázolhat és nem markáns valóságot,feletünk lebeg 3000 méterrel,amúgy pedig kár,hogy azt kevesen értik,ez olykor persze a befogadásra ítéltetett egyén felf...szóval,egyénfüggő,na:))
Én ettől még bírom az öreget.És csípem a durva ábrázolásmódot,mégha persze nem kevésszer-és ezt nemcsak rendezőnk munkáira értem-van művészmozikban öncéluság,túl direkt helyzetek és túlmisztifikálás.Dehát..ez van:))


114. Randal (2010-11-17 23:30.09) aaaaa - (válasz G-ergo 113. hozzászólására)
Oda se neki! :)


113. G-ergo (2010-11-17 23:17.10) aaaaa - (válasz G-ergo 112. hozzászólására)
Bocs, Randal:))



112. G-ergo (2010-11-17 23:16.42) aaaaa
Randel említette az Eredet topicjában, aki bekukkant oda, megtudja miért, hát gyorsan kivettem a "tékából" és meg lestem. És hát azt kell mondjam, leesett az állam. A 13. hozzászólás tokéletesen tükrözi az én véleményemet is. Nem is tudom nagyon kiegészíteni. A rendező, az operatőr és a látványtervezők zseniálisan dolgoztak, teljesmértékben hibátlan teljesítmény. Nagy élmény volt nézni, minden képkockáját a filmnek. A sztori meg igen erős. Na nem mintha tele lenne pakolva csavarokkal, vagy hasonlók, "csak" egyszerűen a forgatókönyv, akár egy munkagép, ledózerol. Tökéletes!


111. Chester83 (2010-08-02 23:45.59) aaaaa
Én szeretem az elvont filmeket, de ez egyáltalán nem tetszett... :(


1 2 3 4 5

Kapcsolódó fórumok

VéleményekNorbii92, 2023-10-12 16:39140 hsz
KeresemAzemah, 2009-06-25 21:011 hsz
Kérdések téma megnyitása0 hsz
 
 

Filmkatalógus alsó
Copyright © 2005-2018, www.FilmKatalogus.hu | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Impresszum | Médiaajánlat | DVD üzletszabályzat, kapcsolat | Sitemap | E-mail: info@filmkatalogus.hu

Ez a weboldal cookie-kat használ, melyekre szükség van az oldal megfelelő működéséhez. További információk