Tiszta méhpempő tudnivalók + rendelés
Filmek Főoldal TV műsor DVD / Blu-ray Filmek Színészek Rendezők Fórumok Képek Díjak Mozi
film
 
Bejelentkezés
E-mail:
Jelszó:
Megjegyezzelek?
Regisztráció
Elfelejtett jelszó

Regisztrálj és nyerj
DVD-t, vagy mozijegyet!

Keress

Részletes keresés

Mozibemutatók
2024-05-02
A boldogság ügynöke
A kaszkadőr
Az elátkozott Queen Mary
Milli Vanilli: Az évszázad botránya
Végtelen rozsmezők

2024-04-26
Anselm

2024-04-25
Abigail
Challengers
Emma és Eddie: A képen kívül
Exhibition: Van Gogh és Japán
Maga a pokol
Robotálmok
Spy x Family Code: White

2024-04-18
Bolero
Bonus Trip
Elszáradt füvekről
Mentawai, egy elfeledett ősi kultúra
Micimackó: Vér és méz 2.
Polgárháború
Származás
Szunnyadó vérebek
Vörös szobák

További mozibemutatók

DVD / Blu-ray premierek
A Profi *A klasszikus film* *Dupla borítós kiadás és booklet* (Blu-ray)

További DVD premierek
További Blu-ray premierek

Hamarosan a TV-ben
Az ördög maga
- Film Café, 08:35
Mindent bele, fiúk!
- Moziverzum, 08:40
Az ügynökség
- Viasat Film, 08:55
Hősök kora
- Film Mánia, 09:40
Mindörökké Batman
- AMC, 09:50

Teljes tévéműsor

Szülinaposok
Giancarlo Esposito (66)
Bálint András (81)
Channing Tatum (44)
Jet Li (61)
Nagy Zsolt (48)

További szülinaposok

Legfrissebb fórumok
2022-es választás
Mire gondolsz most?
A sógun (sorozat) - Vélemények
Mit hallgatsz most?
Szólánc

További fórumok

Utoljára értékeltétek
Az univerzumon túl aaaaa
Perényi László aaaaa

 

Fórum - Szergej Eizenstein - Vélemények

Ahhoz, hogy hozzá tudj szólni a fórumokhoz, be kell jelentkezned, vagy regisztrálnod itt!

15. Lifeisamovie (2023-11-09 21:36.10)  
Az Október c. filmben a híd felemelésének jelenete nem semmi...(szegény ló)


14. GyermeklakĂłbizottsĂĄg (2017-01-25 14:45.55) aaaaa - (válasz GyermeklakĂłbizottsĂĄg 11. hozzászólására)
Az idén is! HIÁNYOLT FÓRUMOZÓK!



13. GyermeklakĂłbizottsĂĄg (2014-03-05 11:33.29) aaaaa - (válasz Cziki 2. hozzászólására)
Filmjeinek zeneszerzője többek között Szergej Prokofjev. Még nem "láttam" ilyen linket a legjobb filmzenék topicban, és nincs sajátja sem. Prokofjev: 1891. ápr. 23.-1953. márc. 5. Rómeó és Júlia balettzenéje alap, Három narancs szerelmeséből az induló Ki nyer ma esete volt.


12. GyermeklakĂłbizottsĂĄg (2014-02-11 13:59.24) aaaaa - (válasz GyermeklakĂłbizottsĂĄg 11. hozzászólására)
Idén is. Angelika tudna a rendező anyanyelvén kedves szépet mondani.


11. GyermeklakĂłbizottsĂĄg (2013-02-11 10:21.24) aaaaa - (válasz Cziki 2. hozzászólására)
Köszönet Czikinek a szakmai "meglátásért", és Menrotnak, hogy MESTER vOLT! (utálom azt a kifejeztelenséget, hogy "kedvencem")


10. Menrot (2013-01-23 00:06.18) aaaaa
R.I.P.

Mester volt!


9. Menrot (2012-01-23 15:25.16) aaaaa
Nyugodjon békében Eizenstein mester!Ma lenne száztizennégy(114) éves.


8. Cziki (2010-05-13 09:26.56) aaaaa
:D


7. GyermeklakĂłbizottsĂĄg (2010-05-13 06:43.05) aaaaa - (válasz Cziki 6. hozzászólására)
csak én vagyok, már Orgonának is írtam, hogy Cannesban lenne a helyünk, szerinte a zsüriben?!


6. Cziki (2010-05-12 21:58.06) aaaaa - (válasz GyermeklakĂłbizottsĂĄg 5. hozzászólására)
csak én vagyok és fáradt vagyok és sokan azt hitték, hogy ez a fim valóságos volt...


5. GyermeklakĂłbizottsĂĄg (2010-05-12 11:51.26) aaaaa
Egyetértek, többször olvasva. amikor unokáimat babakocsiban toltam, akkor minden alkalommal eszembe jutott a Patyomkin páncélos. és állandóan "bekapcsoltam" a féket. Zenei alá-föléfestői sem "kutyák"(ezt direkt írtam)Nem kattintottam Rád, mert csak Te vagy.


4. Cziki (2008-10-28 13:58.27) aaaaa
Eizenstein, bocsánat a név elírásáért.


3. Cziki (2008-09-14 14:11.55) aaaaa - (válasz Cziki 2. hozzászólására)
Ami lemaradt...
Bibliográfia:
• André Bazin:Mi a film?, Osiris Kiadó, Budapest 1995
• Balázs Béla: A látható ember, a film szelleme Gondolat Budapest 1984
• Bíró Yvette: A hetedik művészet, Osiris Kiadó, Budapest 2003
• Film-és médiafogalmak kisszótára, Korona Kiadó, Budapest 2000
• Gilles Deleuse: A mozgás –kép, Osiris Kiadó, Budapest 2001
• Hevesy Tamás: A némafilm egyetemes története, Magyar Filmintézet, 1993
• Király Jenő: Mágikus Mozi, Korona Kiadó, Budapest 1998
• Kovács András Bálint: Film és elbeszélés, Korona Kiadó, Budapest 1997



2. Cziki (2008-09-14 14:06.21) aaaaa
Montázs a filmben

A kamera szabad mozgása, a vágástechnika fejlődésével kialakult a film olyan szerkezete, amelyben a plánok, beállítások jelenetekké, jelenetsorokká, az-az szekvenciákká kapcsolódnak. A nyelvtani értelemben vett betűk, szavak, mondatok értelemadó, érthető szöveggé kapcsolódnak össze.

A montázs, tér és időbeli sűrítést, tömörítést hoz létre, értelmezõ szerepet jelent. A vágás a hatáskeltés, és a gondolat kifejezés eszköze. A tér-idő felbontása a kamera felszabadulásának fontos állomása, egyben a kihagyásos képi beszéd a gondolat generálás eszköze. Gondolatot fejt ki. A montázs szerepe, funkciója: mozgást teremtő erő. A vágás, mint vizuális asszociáció, értelmet ad a képeknek. (A filmben a mondathoz hasonlítható.) Összefüggéseket fejez ki, amelyek a vásznon nem láthatóak: az ember asszociációs képessége révén mégis érthető.
A montázs első tudatos kutatójaként Kulesovot tartják számon. Több helyszínen felvett jelenetet a néző egy térként észleli. Ismertté vált a vágás hatásának mechanizmusa, lehetővé vált a színházi eszközöktől való elszakadás. Ezt Dziga Vertov kinoglaz = filmszem módszere az orosz montázs vitte tovább.. Elmélete a filmtények (objektumképek) szervezéséből következő filmigazságban jelölte meg gyakorlati programját. A rendező így az idő „ rendetlenségében” felvett jeleneteket manipulálhatta, így ezáltal háborúból békét és békéből háborút tudott készíteni. Elméletének alapja, hogy a valóság minél több pillanatát rögzítse. A képek összeszerelése, újfajta összefüggése új filmvilágot teremtett. Elhagyja az érdektelent, nem követ minden mozgást, ezáltal a nézőben asszociációs gondolattársítást ébreszt. A lényeg kiemelése a legfontosabb, melyet a felvett jelenetek szelektálásával ér el, képes lesz uralkodni a művészi formálás eszközein. Híres kísérlete az „alkotó földrajz”. Egy férfi és egy nő találkozását öt helyszínen rögzítette, vágás következtében mégis folyamatosnak látszik az esemény.
A film alapegységének az intervallumot tartotta, azaz két kép viszonyát. A képek közötti eltolódás teremti az értéket, a képek viszonya a perspektívák, a mozgások, a fény-árnyék és a forgatási sebesség viszonyán alapul. Ez valójában a vágás lényege. A montázs a képek mozgásán alapul.

Rövidebb, hosszabb beállítások, idő és térszeletek, filmkockák összevágását, építkezését jelenti. A legfontosabb technikai eszköz a filmgyártásban és a rendezői munkában, hiszen segítségével áll össze a film képsorainak rendje, egymáshoz való viszonya, az egész mozgóképrendszer ritmusa (időmértékes verselés verslába). Montázs - (a francia „összeszerelés" szóból). A film maga, nem jöhetne létre az alkotói animációs csoport „alkotói montázsa” nélkül.
A fogalom maga a magyar nyelvben két jelentéssel is bír.

1. A film egészének a szerelvénynek a teljességét az első képkockától az utolsóig.

2. Speciális kifejezőeszközök jelölése drámai mozzanatok expresszív, szimbolikus és metaforikus elemeket tartalmazó megformálása. (Bíró Yvette nyomán)

Alkalmazását két nagy rendezői egyéniség terjesztette el: David Ward Griffith (párhuzamos) és Szergej Eizenstein (intellektuális). Kettejük közötti fő különbség az eszmeiség, nem pedig forma.

Fajtái:

A szimultán montázs elméletét Pudovkin dolgozta ki, de tudatosan először Griffith alkalmazta. Lényege, hogy a cselekmény két vagy több eseményszála párhuzamos bonyolításában egymást váltogató képek, jelenetek segítségével történik. A legtöbb játékfilm ezt a montázsfajtát használja leggyakrabban és ezzel a történet elbeszélését szolgálja.

Az ellentétes montázs a képek, részletek ütköztetése. A rendező olyan képsorokat illeszt váltogatva egymás után, amelyek tartalmilag és komponálási módjukban is egymás hatását fokozzák vagy csökkentik. E vágási mód mestere Ejzenstejn volt, aki attrakciós montázsnak nevezte, azt hangsúlyozva, hogy a katarzis eléréséhez rendkívüli, erőszakos hatáspillanatok egymásutánjára van szükség sokkoló szándékú képsorok összevágásával. Legfőbb elve az összeütközés, a kollízió. Szerinte „a montázs képek ellentétes hatásából áll, és ezekből a képekből kell kialakulnia az eszmei mondanivalónak”. Gondolatokat csak a feszültség megjelenítésével lehet kifejezni. A konfliktusok keresése, a kontrasztos szerkesztés a képek állandó váltására kényszeríti a rendezőt. Ez az állandó vibráló dinamika a film nagy hatásának titka.

Narratív montázs. Elbeszélő szerkezet szabályai érvényesülnek. A legegyszerűbb módon állítja logikai és kronológiai sorba a filmszalagra rögzített képrészleteket azzal a céllal, hogy egy fabulát meséljen el. Itt az egyes részletek közötti összefüggést elemi, logikai, pszichológiai elvek diktálják. Nagyjából 500-700 beállítást tartalmaz. Bár Visconti Megszállottassága 400-ból áll.

Expresszív montázs. Hatás elérése érdekében történő kép összeszerelés. A plánok különleges egymásmellé helyezését jelenti, úgy hogy a két képrészlet sokkot váltson ki a nézőben. Így a montázs maga is meghatározott érzelmet és gondolatot fejez ki, ahol a figyelemfelkeltés eszközei szándékosan harsányak, meghökkentők, és a nézők asszociációs készségét mozgósítják.
Az expresszív montázs leghíresebb fajtája Ejzenstejn attrakciós montázsa. A klasszikus némafilm korszakának filmjei olykor 2000 beállításnál is többet számolnak.

Eizenstein leghíresebb filmjének, az 1925-ben forgatott „Patyomkin páncélos”-nak a legmegrázóbb jelenetei erre a montázsfajtára épültek. A film hőse a tömeg, amelyből a rendező csak egyes típusokat emelt ki. Kompozíciós szerkezete az antik tragédiák felépítését követi, aminek a filmben egy-egy felvonás felel meg. Expozíció– „Szerencsétlenek bemutatása a hajón”; Tetőpont – „Egy halott felhívása”; Katasztrófa – „Az odesszai lépcsősor” Megoldás? Nincs és teljesen logikus, hogy nem is lehet. Miért? Mert a fim formanyelve itt igazán áthág minden addigi szabályt és felrúgja a múltat egy újabb „metafórikus axiómát” létrehozva.
Minden felvonás közepén van egy határvonal, ahol a hangulat az ellentétébe csap át. A rendező az attraktív montázst a film legmegrázóbb jelenetében, a híres odesszai lépcsősoron játszódó képsorok vágásakor alkalmazta leghatásosabban. Az ellentétek ütköztetését a lefelé és felfelé tartó mozgás szembeállítása adja: a lépcsőn lefelé vonuló katonákkal szemben halott gyermekét a karjában tartó anya halad egyedül. A premierplánok és totálplánok váltogatásával a feszültség tovább fokozódik.

Mivel a montázs a film formanyelvének alapja, minden rendező arra törekszik, hogy egyéni látásmódja kifejezésére használja. Elbeszélésre, a líraiság ábrázolására, a gondolatok-konfliktusok közvetítésére vagy a tér-idő egy pillanatba való sűrítésére. A párhuzamos és ellentétes montázs általában együtt szerepel a bonyolult szerkezetben, hiszen így képes a mozgás visszaadására.
A francia új hullám megjelenésével (Godard) a montázs átmenetileg veszített jelentőségéből, mert létrejött az úgynevezett belső vágás. Ennek hívei szerint a montázs hazugság, becsapja a nézőt. A valóságot kell fényképezni a maga nyers mivoltában. Ennek a technikának és rendezői elvnek a híve például André Bazin, ( bár ennek ellentmond Bazin azon kijelentése, mely szerint a „valóság hű reprodukálása nem művészet”) Jancsó Miklós a „Szegénylegények” című filmjében lényegében vágás nélkül, csak a kamera és a szereplők együttes mozgatásával dolgozott .Az ellentétes montázs bemutatására filmművészeti alkotások szükségesek .Eizenstein: Patyomkin páncélos; Chaplin: Aranyláz; Kalatozov: Szállnak a darvak


1. Coles (2008-09-14 06:01.50)  
Romance sentimentale [1930]
Szentimentális románc
(Grigorij Alekszandrov - Szergej Mihajlovics Eisenstein)



Kapcsolódó fórumok

VéleményekLifeisamovie, 2023-11-09 21:3615 hsz
Kérdések téma megnyitása0 hsz
 
 

Filmkatalógus alsó
Copyright © 2005-2018, www.FilmKatalogus.hu | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Impresszum | Médiaajánlat | DVD üzletszabályzat, kapcsolat | Sitemap | E-mail: info@filmkatalogus.hu

Ez a weboldal cookie-kat használ, melyekre szükség van az oldal megfelelő működéséhez. További információk