Filmek Főoldal TV műsor DVD / Blu-ray Filmek Színészek Rendezők Fórumok Képek Díjak Mozi
film
 
Bejelentkezés
E-mail:
Jelszó:
Megjegyezzelek?
Regisztráció
Elfelejtett jelszó

Regisztrálj és nyerj
DVD-t, vagy mozijegyet!

Keress

Részletes keresés

Mozibemutatók
2024-04-26
Anselm

2024-04-25
Abigail
Challengers
Emma és Eddie: A képen kívül
Exhibition: Van Gogh és Japán
Maga a pokol
Robotálmok
Vörös szobák

2024-04-18
Bolero
Bonus Trip
Elszáradt füvekről
Micimackó: Vér és méz 2.
Polgárháború
Származás
Szunnyadó vérebek

2024-04-11
Back to Black
Carte Rouge - Vörös térkép
Szellemirtók - A borzongás birodalma
Thabo és a szafari kaland
Verseny a győzelemért

További mozibemutatók

DVD / Blu-ray premierek
A Profi *A klasszikus film* *Dupla borítós kiadás és booklet* (Blu-ray)

További DVD premierek
További Blu-ray premierek

Hamarosan a TV-ben
Reszkessetek, betörők!
- Mozi+, 18:55
Nagy zűr kis Kínában
- Moziverzum, 19:00
Hirtelen 30
- Film Café, 19:05
Vadászat
- HBO, 20:00
Csúcshatás
- Filmbox Premium, 20:00

Teljes tévéműsor

Szülinaposok
James Franco (46)
Tim Curry (78)
Atanas Srebrev (53)
Tony Plana (72)
Kate Hudson (45)

További szülinaposok

Legfrissebb fórumok
Tim Curry - Vélemények
Kate Hudson - Vélemények
2022-es választás
Mit hallgatsz most?
- Filmes Sámánok Rendje -

További fórumok

Utoljára értékeltétek
Hajsza a végzet lándzsája után aaaaa
Kitty Riddell aaaaa

 

Fórum - Elemi ösztön - Vélemények

Ahhoz, hogy hozzá tudj szólni a fórumokhoz, be kell jelentkezned, vagy regisztrálnod itt!

1 2 3 4 5 6 7 8
216. Evile-Elvis- (2023-10-15 22:29.55) aaaaa
Újranéztem, és ismételten abba a hibába estem, hogy a nyitójelenet extremitása, szexualitása és nyers brutalitása annyira erősre sikeredett, hogy gondolkozás nélkül feltoltam 3*-ról 4*-ra! Pedig tudom jól, hogy ez is csak hatásvadászat, de engem mindig meglehet venni, ha ennyire igéző és intenzív képekkel startolnak az első másodpercekben, és Paul Verhoeven ebben kurvaerős. Azonban, ez a mozi nem több, mint egy merő póz! Úgy hazug ahogy van, persze próbál stílusos lenni, és igen, Verhoeven ehhez nagyon is ért. Nincs is nehéz dolga valljuk meg, mivel olyan fullos dögök vonaglanak itt, mint Sharon Stone, aki csúcsformában van és nagy valószínűséggel még egy halottnak is merevedése lenne tőle. Eltudom képzelni, hogy micsoda kikerekedett szemekkel nézhették ezt a magyarok a rendszerváltás után pár évvel:) Szex, erőszak, leszbi kurvák, perverzió, kokain...itt a szép új világ, hát így mennek a hétköznapok álmaink Amerikájában, ami vissza integet, hogy itt utaljak gyermekkorom slágerére az AD Stúdiótól! Szóval '92-ben talán még érvénye is volt ennek a mesterkélt és manipulatív alkotásnak, hiszen ebben az időben itthon igényesebb pornóhoz jutni is kiváltság volt, nem adatott meg mindenkinek. Itt meg egyből Sharon Stone-ra lehetett kiverni! Azonban, ha jobban megvizsgáljuk a tartalmat és lefejtjük a néhol ugyan vonzó, de bántóan művi csomagolást, akkor kapunk egy üresen kongó kibaszott nagy semmit!!! Kérdem én, miféle egybites narratíva és történetvezetés van itt? Miről szól ez az egész? Ha a Tisztességtelen Ajánlat forgatókönyvére azt mondtam szar, hát ez sem sokkal jobb. Olyan bántóan gyatra szövegkönyvet mondanak fel a papírmasé vastagságú karakterek, hogy akár, Roxi is írhatta volna. A teljes játékidő két főszlogennel operál a "kefélünk mint a nyulak" és az "évszázad dugása" ezen kettő emelkedett gondolatiság kontextusában értelmezhetjük az Elemi ösztön lényegi mondanivalóját is. Manapság az ingyen pornó világában semmi érvénye egy ilyen felszínes, mesterkélt és tartalmatlan alkotásnak. Mindazonáltal a 3* természetesen jár neki, mivel kulturális értelemben hatással volt a 20. századra.


215. Stickfa (2023-01-20 16:57.44) aaaaa
Újra megnéztük tegnap.
Még mindig megéri a 4*-ot.



214. Lifeisamovie (2021-08-01 18:57.34) aaaaa
http://www.youtube.com/watch?v=c6A_epBsDjg
She Wants Revenge - Out of Control


213. Entersp (2021-06-08 15:01.02) aaaaa - (válasz Lifeisamovie 211. hozzászólására)
Mindent elmesélek, ha leszeded rólam ezt a nyomorékot. Már megint sznob vagyok, meg különc, meg pökhendi, meg mi minden, csak azért, mert néha ODAFIGYELTEM az iskolában.
3 csillag, igen, talán szigorú, de vannak, akik még hármat sem adtak rá. Számomra örök klasszikus? Na, most van az, hogy te többet tudsz, mint én...


212. FIDESZES Chtulungelus Aspeciál (2021-06-07 18:56.29) aaaaa - (válasz Lifeisamovie 211. hozzászólására)
Hé, ne feledd, hogy Söppencsről beszélünk :D
Neeem komoly ember ő, mosolygunk itt csak rajta, most újabban az Ezt a filmet az értheti meg, aki

SP,
tehát Éder Krisztián rajongó a gyerkőc, csak a neve elé hozzátett egy entert. De meg kell dicsérni a fórumaktivitását, mert remekül el tudja játszani a filmsznobot, hogy 2000+ filmből ő csak 70-re adott ötöst, nem osztogatja ááám, dehooogy. Az túl gyenge és proli dolog, de egyik sem ő, és így mutatja ki felénk ;)
De nem is baj, kellenek az ilyen mókamikik ide, unalmas lenne a hely nélkülük.


211. Lifeisamovie (2021-06-07 14:32.37) aaaaa - (válasz Entersp 207. hozzászólására)
S te TUDOD milyen a sex? :)
S az hogy van, egy számodra örök klasszikusra kemény 3 csillagot dobsz...?


210. Cartman8/2.0 (2021-04-26 20:58.26)   - (válasz Chris Co 209. hozzászólására)
Igen az.. jobb mint a Stone verzió :)))


209. Chris Co (2021-04-26 14:09.30)   - (válasz Cartman8/2.0 208. hozzászólására)
Kár, hogy cenzúrázták! Ugye? :))


208. Cartman8/2.0 (2021-04-26 14:04.01)   - (válasz Chris Co 206. hozzászólására)
Fujjjjjj :D


207. Entersp (2021-04-26 12:48.25) aaaaa
Ezt a filmet csak azok érthetik igazán, akik TUDJÁK milyen a szex, és jól megnyilvánultak a 90-es években. Számomra örök klasszikus marad, sőt talán TÖBB is annál.

Disztópia az a hely, ahol a disztópok élnek.;)


206. Chris Co (2021-04-26 09:55.22)   - (válasz Cartman8/2.0 205. hozzászólására)
http://www.youtube.com/watch?v=w7L4bk4bTjU
Nem értem én sem, miért ez a jelenet ugrik be sokaknak! ;)


205. Cartman8/2.0 (2021-04-26 08:25.32)  
Ma egy 50 akárhány árnyalat mozgatja meg a fiatalokat , anno még ez minket :)
Érdekes hogy Stone híres terpesz jelenete ugrik be mindenkinek a film kapcsán.. pedig a mozi több volt annál../vagy anál:)/
Elejétől a végéig egy izgalmas krimi film..
A zene brutálisan egyedi .. óriási színészi alakitasokat nem kell várni, de akkoriban ez a film egy kuri-ozum volt :).
Hogy ma egy 16tól felfele korosztálynak bejön e , háááát nem tudom..
Mivel anno nem volt netflix és eleve nem volt net, amin keresztül jóval elborultabb videókat nézegetnek , így tágul-torzul a befogadóképesség is..
Na kb ennyi:)


204. Iszonytató Huttyogány (2021-04-26 07:09.43) aaaaa
:D


203. Ava Gardner (2021-04-26 06:24.19)   - (válasz Iszonytató Huttyogány 201. hozzászólására)
Jóbaszásé jár a díj!;)
Ez elemi.


202. Lifeisamovie (2021-04-25 22:04.40) aaaaa - (válasz Iszonytató Huttyogány 201. hozzászólására)
:D

Ha ebből török egy szeletet, akkor a címet lehetne érteni máshogy: elemi (8 általános) ösztön, azaz (ösztönösen) megérzem? az általános iskolát...XD jó ez már nekem is fájt XD


201. Iszonytató Huttyogány (2021-04-25 21:56.48) aaaaa
Ha jól tudom, Sharon Stone ezért a filmért kapta meg az Ösztön-díjat.


200. Norbii92 (2021-03-25 17:31.04) aaaaa
A '90-es évek egyik leghírhedtebb botránymozija, az egyik legerőteljesebb feminista film és erotikus thriller, ez az Elemi ösztön.
A történet szerint a San Fransisco-i Night Club tulajdonosát, Johnny Boz-t holtan találják az ágyában. Az ügyet Nick Curran nyomozó kapja meg, az első számú gyanúsított pedig Catherine Tramell, a titokzatos és kihívó regényírónő, aki Boz szeretője volt. Kiderül, hogy a gyilkosság pontos mása a Catherine egyik könyvében leírt gyilkosságnak, Nick azonban nem tud ellenállni a nő vonzerejének.
Amit Paul Verhoeven rendező és magyar származású Joe Esterhas forgatókönyvíró alkotott ezzel a filmmel arra szavak nincsenek, jómagam pedig nagyon bánom, hogy csak most láttam!
Itt kérem szépen minden tökéletesen egyben van; a színészválasztás, a zene, a forgatókönyv, a fényképezés, a történet stb. minden.
Először is Michael Douglas telitalálat volt a kiégett Nick Curran nyomozó szerepében! Az éppen minden jóról leszokóban lévő Curran múltja sötét és érzelmileg legalább olyan sivár akárcsak Catherine. Douglas pedig kiválóan hozza a karaktert. Sharon Stone úgy szintén, ő tökéletes választás volt Catherine Tramell megformálására! Azt hiszem ma már elég nehéz lenne mást elképzelni ebben a szerepben - örökre rajta is maradt a színésznőn, aki ezzel a filmmel indította be a karrierjét.
Jerry Goldsmith fenyegetően csodálatos zenéjéről, Verhoeven értő rendezéséről, valamint Esterhas kiváló forgatókönyvéről ne is beszéljünk. Ezek mind-mind kellettek ahhoz, hogy az Elemi ösztön igazi kultmozivá válhasson.
Főleg utóbbi, hiszen a film szereplőinek párharcát és egymásba szeretését (?) leginkább a párbeszédek teszik tökéletessé: minden kiejtett mondatnak és hangsúlynak jelentősége van! Emellett a forgatókönyv olyan kiválóan játszik a nézővel akárcsak Tramell Nick-kel. Az Elemi ösztön ugyanis - hiába a záróképsor - működik úgy is, hogy Catherine a gyilkos és úgy is, hogy Beth. Közben a feszültséget már-már hitchcocki magasságokba duzzasztó rendező eléri, hogy a film a megtekintése után is még jó ideig velünk maradjon!
Összességében az Elemi ösztön egy rendkívül jó film, nekem nagyon tetszett! Egymásután kétszer is megnéztem és biztos, hogy előfogom még venni! 5*


199. Convar (2021-02-22 09:10.00) aaaaa - (válasz Lifeisamovie 193. hozzászólására)
Az utolsó képhez: azért ilyenkor (is) nagyon tudja sztem kb. minden épeszű férfiember irigyelni Michael Douglas munkáját :)

Merthát az akkor lehet hogy Stone - az origós cikkből kiindulva - a kamerának és így a sokmillió filmnézőnek valójában nem is akarta annyira a szemérmét megmutatni, de! Douglasnek biztos hogy ezesetben akkor is ott van/volt szószerint az orra előtt. Há' nem? :)


198. Convar (2021-02-22 08:47.12) aaaaa - (válasz Kal-El2 175. hozzászólására)
Azt eddig nem is tudtam, hogy Stone muffvillantása elvileg nem is direkt volt, hanem csak "így sikerült" :)

Amúgy itt van online elvileg legjobb minőségű változatban:
[link]


És igen, ahogy a cikk is kezdi, "Az Elemi ösztön az a fajta film, amiben minden összejött: feszes volt a forgatókönyv, szellemesek a dialógusok, Paul Verhoeven rendezése pedig olyan bravúros, hogy azzal elterelte a figyelmet a logikai bukfencekről. De ami igazán nagyszerűvé tette a filmet, az a színészek perzselő játéka."

és épp ezért is tartom az egyik legérthetetlenebb imdb pontszámnak ennek a filmnek az ottani 7,0-ját......

Mert igen, kb. ez az a film amitől műfajában - nevezzük ezt a szubműfajt, szubzsánert mondjuk erotikus krimi-thrillernek - egész egyszerűen már nem lehet jobbat alkotni, annyira minden a helyén van benne és annyira működik is benne minden. Dramaturgia, hangulatteremtés, dialógusok, fényképezés, Jerry Goldsmith sokszor tényleg elemien vészjósló taktusai, minden. A teljes stáb csúcsmunkát végzett.

Szóval lehet közhely kifejezéssel élek, de: ez tényleg egy alapfilm lett.

És igen, szövegek terén is, nekem min. kettő is volt olyan amely egy életre beégett. Az egyik Douglas kiakadása a kihallgatás során:

"Először: nem emlékszem hogy hányszor vertem ki, de biztosan sokszor. Másodszor: nem rühelltem az apámat, még akkor se amikor elég nagy voltam hogy tudjam mit csinál anyámmal az ágyban. Harmadszor: nem kukkantok a WC-be mielőtt lehúzom a szart. Negyedszer: régóta nem vizelek ágyba. Ötödször: menjenek mindketten a picsába! Végeztem." :DDDDDDD

A másik meg a legvége, az utolsó mondatok:

- Most mi lesz velünk, Nick?
- Kefélünk mint a nyulak, élünk mint hal a vízben, boldogan, míg meg nem halunk.
- Utálom a halakat.
- Kefélünk mint a nyulak, szarunk a halakra, boldogan élünk, míg meg nem halunk.

És aztán a kamera szép lassan az ágy alá megy, és ahol 1xcsak megcsillan a jégvágó.... Szóval még a befejezés is nagyon emlékezetes, cidriztetős lett.


Egyik örök kedvenc nekem is na! :)


197. Lifeisamovie (2020-10-06 11:53.29) aaaaa - (válasz Chris Co 196. hozzászólására)
:D
Behaltam a palitól, amikor terpesztett, Douglas meg kidobta a rókabőrt :D


196. Chris Co (2020-10-06 11:46.24)   - (válasz Lifeisamovie 195. hozzászólására)
Lehet, ez csak a rendezői változat volt. :)


195. Lifeisamovie (2020-10-06 09:02.07) aaaaa - (válasz Chris Co 194. hozzászólására)
XDDDD

Ez a Michael Douglas kurva jó fej :D


194. Chris Co (2020-05-09 13:23.25)  
http://www.youtube.com/watch?v=w7L4bk4bTjU
Volt, nem volt, én csak pár napja láttam.


193. Lifeisamovie (2019-10-30 21:39.02) aaaaa
[link]
[link]
[link]
[link]
[link]
[link]


192. Halember (2019-01-05 07:55.57)   - (válasz Halember 191. hozzászólására)
Mondjuk Görög Zitát szívesebben láttam volna Sharon helyett vagy mellett a filmben. Magasabb, szexisebb is.


191. Halember (2019-01-05 07:23.55)  
Nagyon jó film, többször is megnéztem. Ezen nevelkedtem.


190. Marsbolha (2018-09-19 04:37.11)   - (válasz Koko97 182. hozzászólására)
Azért volt ott jégvágó, mert BDSM domina volt a Sharon Stonehenge! De erre magad is rájöhettél volna abból, hogy nem volt rajta bugyi és paróka.


189. Kal-El2 (2017-08-13 14:55.19) aaaaa
Sharon kirakta Twitterére a film meghallgatádán készült videót.
Ez se ma készült :)

[link]



188. Kal-El2 (2017-08-11 22:07.54) aaaaa
Folytatódik a bejegyzés:

Azt szeretem az Elemi ösztönben, hogy akárhányadik alkalommal nézem meg, mindig felfedezek benne valamit, amitől másmilyennek látom, mint legutóbb. Fiatalon csupán egy csavaros erotikus thriller volt, aztán rájöttem, hogy a tettes személyének kibogozásánál sokkal fontosabb Nick és Catherine játszmája. Ez adja hozzá azt a bizonyos pluszt, ami az utánzataiból annyira hiányzott. A filmet rendező Paul Verhoeven legjobb alkotásainak egyik közös jellemzőjük, hogy mögöttes jelentésréteggel rendelkeznek. Az Elemi ösztönnel Verhoeven több tekintetben is Hitchcock nyomába eredt. A Szédülés hatása érződik rajta mindjárt a csapdába csalt férfi motívumával, aki nem képes megakadályozni, hogy ne történjen meg vele ugyanaz a tragédia, ami korábban. Egyéb, külsődleges hasonlóságok is akadnak. Azon túl, hogy mindkét történet San Franciscoban játszódik és a várost egyformán, erős vonásokkal jelenítik meg, ott van maga Sharon Stone, aki a Szédülés femme fatale-jának, Kim Novaknak a külsejét ölti magára. A leskelődés, a tökéletes gyilkosság végrehajtása csak azért, hogy a tettes lássa, képes rá, Hitchcocknál szintén visszatérő elemek voltak. Verhoeven a legendás rendezőhöz méltóan használja az ellesett fogásokat. A Robotzsaru és Az emlékmás után az már gyerekjáték neki, hogy az akciójeleneteket, például a film egyik csúcspontjául szolgáló autósüldözést, kirobbanó feszültséggel töltse meg.
Verhoeven legfőbb támasza Eszterhas forgatókönyve után Jerry Goldsmith világbajnok zenéje. Goldsmith saját bevallása szerint megszenvedett vele, de megérte a fáradtságot. Olyan sötét csáberő árad belőle, amit rajta kívül senki nem tudott volna megteremteni. Kéjjel teli halálba hívogat, ahogy Catherine teszi Nickkel. A kettejük perverz kapcsolatában benne van a rosszra csábító nő film noiri sablonja, ám a konzervatív szemléletet leveti magáról. Catherine egyfolytában provokálja Nicket, vörös posztót dobva elé csókolja meg előtte a szeretőjét, hogy megmutassa elérhetetlenségét. A híressé vált kihallgatási jelenetben is a felsőbbségét demonstrálja, csak épp egyszerre fél tucat férfit küld padlóra egyetlen mozdulattal. A hatalom kezdettől a nő kezében van, Nick ezt próbálja végig visszaszerezni, azonban Catherine manipulatív tehetsége mellett erre esélye sincs. Hiába van meg Nicknek a magához való esze és nem dől be egyből neki, már akkor veszít, amikor úgy dönt, hogy beszáll a játékába. A kiöregedés határán lévő Michael Douglasra szabott szerep ez a javából, aki olyan erős karizmatikussággal bír, hogy karaktere összes gyengesége mellett egy potens, szimpatikus hős marad. Nick vágya, hogy a halálban egyesüljön Catherine-nel többször is megnyilvánul. A film végén, ha jól megnézzük az arcát, láthatjuk rajta, hogy nem csak jól tudja, Catherine a gyilkos, de egyenesen várja, hogy a nő belé döfje a jégvágót.
Sharon Stone-nak Catherine Tramell élete szerepét jelentette. Többé nem is volt ilyen jó, legfeljebb a Casinoban. Stone-nak egy bárkit az ujja köré csavaró, intelligenciában magasan a többi szereplő felett álló pszichopatát kellett hitelessé tennie, aki maga is állandóan színészkedik. Megjátssza az oltalomra vágyó nőt, ha arra van szüksége, ugyanakkor azt is, hogy Nick semmit se jelent neki, amiről saját magát is igyekszik meggyőzni. A Douglas és Stone mellett általában keveset emlegetett, mackós George Dzundza imádnivaló lazasággal adja Gust, a főszereplő társát és barátját. Ő Nick jobbik énje, aki még akkor is mosolyt csal az arcára, amikor padlón van. Természetes, hogy meg kell halnia, ahogy Bethnek is. A magára maradt Nicknek, így nem marad más, csak Catherine. Eszterhas nagy húzása, hogy ezt visszafelé is érvényesíti, hisz a nő nem képes megölni Nicket a kritikus pillanatban, ezért a történet azt a befejezést kapja, amit a férfi akart. Ilyen a nemek csatája. Nincsenek igazi győztesek, csak két ember, akik, ha nem ölik meg egymást, akár boldogok is lehetnek együtt. A kitűnő magyar szinkront rendező Csörögi István is ekképp gondolhatta, mert az isteni Básti Julival még egy szeretleket is Sharon Stone szájába adott az utolsó jelenetben. Egy beteg szerelmi történet volna az Elemi ösztön? Ha igen, akkor happy enddel zárult.


187. Kal-El2 (2017-08-11 22:06.53) aaaaa
Egy kis "Filmek a polcról"estére.jó olvasást:

25 év nagy idő egy botrányfilm életében. Ha az Elemi ösztön egyedül a hírhedtségének köszönhetné sikerét, ennyi bőségesen elegendő lett volna, hogy az elcsitult indulatokkal együtt feledésbe merüljön. Paul Verhoeven erotikus thrillere azonban köszöni szépen, jól van! Bár kapott egy szörnyű folytatást, amit igazából senki se kért. Sztárjai se a régiek, az írójáról nem is beszélve, mégse csak azért emlékszünk rá, mert Sharon Stone sunát villantott benne. Ma már az Elemi ösztönnek pont a szexuális töltete a legkevésbé érdekes része. Pedig attól, hogy nem egy férfi kaszabol nőket, hanem fordítva, egyesek úgy a szívükhöz kaptak egykor, mintha ez a gyilkosságnál is nagyobb bűn lenne. Leginkább a feministák és a leszbikusok verték a tamtamot, akik képesek voltak hordában az amerikai mozikhoz vonulni, hogy a (vélt) tettes nevét ordibálva tegyék tönkre mások szórakozását. A vicc az, hogy észre se vették, az Elemi ösztön épp azt mutatja be, hogy a nők nem csak erősebbek, de okosabbak is tudnak lenni a férfiaknál. A nemek között az idők kezdete óta folynak a hatalmi játszmák. Paul Verhoeven és a filmet író Joe Eszterhas ezekben merült el, így lett az Elemi ösztön nem csak egy még újranézve is izgalmas "ki a tettes?-krimi", hanem annál sokkal több.

A magyar származású Joe Eszterhas keresett forgatókönyvíró volt, azonban majdnem idő előtt kinyírta magát Hollywoodban azzal, hogy nekiment a város egyik legnagyobb hatalmú emberének, a CAA-t vezető Mike Ovitznak, mely a sztárok javát képviselte akkoriban. Ahhoz, hogy valaha munkát kapjon még, élete legjobb scriptjét kellett megírnia, és pontosan így tett. Az Elemi ösztönben a tökélyre vitte azokat az írói fogásait, melyekkel korábban is élt, például a Kicsorbult tőrben. Eszterhast annyira elkapta az ihlet, hogy ezt a teljesítményt ő maga se tudta megismételni többé. Önéletrajzi könyvéből kiderül, hogy a legkevésbé se magát okolja azért, hogy a Sliver és a Jade nem értek az Elemi ösztön nyomába. Hol a stúdiót, hol a rendezőt hibáztatja, ám a kegyetlen igazság az, hogy ezzel a filmmel kiírta, ami benne volt. A történet pedig a felszínen nem ígér semmi újat. Egy nyomozó, Nick Curran (Michael Douglas) összeszűri a levet egy gyilkosság legfőbb gyanúsítottjával, a gazdag és titokzatos Catherine Tramell-lel (Sharon Stone). A Szerelem tengeréből is ismerős sztorit idáig legfeljebb az elkövetés extrém módja - az áldozatot hancúr közben döfte halálra partnere egy jégvágóval - emeli ki. Csavarossá az eset akkor válik, amikor kiderül, Catherine a gyilkosságot jó előre megírta egy regényben. A Nickkel való találkozásakor be is jelenti, hogy már dolgozik az új könyvén, melyben egy detektív beleszeret egy rossz nőbe, aki végül megöli.
Eszterhas briliánsan használja a krimik legősibb trükkjeit, rakja elénk az újabb gyanúsítottakat valamint a csalóka nyomokat, melyek hol az egyik, hol a másik bűnösségére utalnak. Már a Kicsorbult tőrt is leginkább egy kérdés hajtotta előre: a milliomos, akihez az ügyét elvállaló nő vonzódni kezd, vajon megölte-e a feleségét vagy sem? A múltból előbukkanó, mozaikként összeálló titkokkal aztán Eszterhas egyszerre dagasztotta tovább a központi rejtélyt és hozott be olyan szálakat, amik elhintették, hogy talán nem az a tettes, akire addig gyanakodtunk. Az Elemi ösztönben ennek a kitalálós játéknak az alapjait egy direkt erre alkotott szereplővel rakja le. Egy kriminálpszichológussal, akit többé nem is látunk. Összefoglalója egyrészt kiváló hatásfokozás. Eszterhas kihangsúlyozza vele, hogy se az ügy, se az elkövető nem átlagos, miközben felrajzolja előttünk a két lehetséges megoldást is: vagy a könyv írója a hunyó vagy az egyik olvasója. Mikor az utóbbi kerül szóba, a kép egy pillanatra Beth Garnerre (Jeanne Tripplehorn - Waterworld) vált. Megvan hát a kettes számú gyanúsítottunk. A nő amellett, hogy Nick szeretője és pszichológusa, a későbbiekben napvilágra kerültek szerint Catherine-nel is viszonya volt, mitöbb további rejtegetnivalója is akad.
Az Elemi ösztön olyan mesterien játszadozik a nézőjével, hogy az még a vége-főcím lepergése után se lehessen biztos a dolgában. A történet összeáll úgy is, hogy Catherine a gyilkos és úgy is, hogy Beth az. Még a film audiokommentárjainak közreműködői sincsenek egy állásponton a tettes személyét illetően. A krimiket persze eleve úgy szokás megírni, hogy a bűnös lényegében bárki lehessen, Eszterhas viszont ebből a maximumot hozta ki. Tökéletesen időzített csavarjaival jól kiszámított teret hagyott a többféle értelmezhetőségnek, mindezt pedig egy olyan látszólag nyitva hagyott befejezéssel fejelte meg, mely rávesz minket, hogy helyette töltsük ki a történet réseit. Azon, hogy ezek a lyukak mekkorák és, hogy Eszterhas a homályban hagyással nem azt fedte-e el sumákul, hogy ő maga se ismeri a válaszokat, lehet vitatkozni. Azt, hogy a tettest egy DNS-teszttel rövid úton azonosítani lehetett volna, utóbb az író is beismerte. A film szövevényessége ennél a bakinál azért érdekesebb kérdéseket vet fel. Rá is térek ennek részleteire, ehhez viszont spoilereznem kell!
Az egyik lehetséges megoldás ugye az, hogy Beth követte el az összes gyilkosságot. Ő az igazi manipulátor a két nő közül, akinek beteges megszállottsága még az egyetemen alakult ki, amikor lefeküdt Catherine-nel. Megölte a saját férjét, utána Catherine rocksztár szeretőjét, majd a belső ügyosztályos Nilsent is, aki feltehetően már régóta zsarolta, végül Nick társát, Gust (George Dzundza), aki túl közel került ahhoz, hogy lebuktassa. A film slusszpoénja, a jégvágó az ágynál, eszerint nem jelent többet annál, hogy Catherine-ben is megvan a gyilkos ösztön. A felszínen ez úgy, ahogy össze is áll. Sok krimi elégedett meg ennél jóval gyatrább válaszokkal, csakhogy az Elemi ösztön a végkifejlet előtt a kezünkbe adja a valódi megoldáshoz vezető kulcsot: azt, hogy Catherine frissen kinyomtatott könyvvázlatában megírta Gus megölését a liftben, amit Beth bajosan ismerhetett. Ha ez nem volna elég, a rendező elárulta, hogy a film eleji gyilkossági jelenetben Sharon Stone látható. Az általa játszott pszichotikus Catherine volt hát az, akihez Nilsen eljutott, amikor Beth régi ügyében nyomozott. Eképpen kerülhetett a látóterébe Nick is, akiről a korrupt Nilsentől információkat szerzett. Akárhogy történt, Beth karaktere az Elemi ösztön legnagyobb kérdőjelét viseli magán, úgyhogy csak spekulálhatunk, hogy talán valamilyen formában szintén sáros volt. A viselkedése túl ellentmondásos. A film végén, mintha direkt arra pályázna, hogy Nick lelője. Kényelmes megoldás ez az írónak, aki így kikerüli a válaszadást. Azért, hogy ne maradjon időnk gondolkozni se a bizonytalan pontokon máris továbblöki a sztorit egy újabb fordulattal.

Folyt.köv


1 2 3 4 5 6 7 8

Kapcsolódó fórumok

VéleményekEvile-Elvis-, 2023-10-15 22:29216 hsz
KérdésekMtta, 2012-01-03 18:1511 hsz
Keresem téma megnyitása0 hsz
 
 

Filmkatalógus alsó
Copyright © 2005-2018, www.FilmKatalogus.hu | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Impresszum | Médiaajánlat | DVD üzletszabályzat, kapcsolat | Sitemap | E-mail: info@filmkatalogus.hu

Ez a weboldal cookie-kat használ, melyekre szükség van az oldal megfelelő működéséhez. További információk